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The scientific profile of the Department Pedagogy, Nursing and Health

The scientific profile of the Department of Pedagogy, Nursing and Health is characterized by an interdisciplinary and inter-professional approach to teaching, research and science. Various scientific and academic projects are also conducted within the framework of the Bachelor's and Master's theses.

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The International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) serves as an interdisciplinary and international standard language for describing the functional state of a person’s health, disability, social impairment and relevant environmental factors. The ICF Research Institute (IRIs) has the task of scientifically researching and supporting the implementation and use of the ICF in Germany.

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Psychosocial emergency care for children and adolescents in complex dangerous situations.

Project Discription

 

Published Theses from the Department

  1. B. Holstein, A. Kindervater.Mögliche Wege zur Erweiterung interkultureller Perspektiven in der Pädagogik. Notwendigkeit und Chancen der Förderung von kultursensibler Kompetenz im Rahmen des Unterrichts in Gesundheitsberufen. (Equiv. Possible ways to broaden intercultural perspectives in education. Necessity and opportunities for the promotion of culturally sensitive competence within the framework of teaching in health professions. Planned in: Padua Specialist journal for nursing education, patient education and training 2018; third quarter) To be submitted in: Padua Fachzeitschrift für Pflegepädagogik, Patientenedukation und -bildung 2018
  2. N. Schäfer, H. Karutz, O. Schenk. Die Notwendigkeit der psychosozialen Begleitung von Eltern in der Neonatologie. (equiv The necessity of psychosocial support of parents in neonatology) In: Zeitschrift für Geburtshilfe und Neonatologie 2017; 221(05): 217-225
  3. R. Staar, O. Schenk, B. Wulfhorst. Personalsituation, Personalbedarf und Qualifikation von Lehrkräften an Gesundheits- und Krankenpflegeschulen: Auswirkungen auf Personalbedarfsentwicklungen am Beispiel einer Erhebung im Land Brandenburg. (Equiv. Personnel situation, personnel requirements and qualification of teaching staff at health and nursing schools: Effects on personnel requirement developments using the example of a survey in the state of Brandenburg) In: Pädagogik der Gesundheitsberufe 2017; (4): 32 - 47
  4. E. Bodack, O. Schenk, H. Karutz. Die Einrichtung von Einzelzimmern auf neonatologischen     Intensivstationen - Auswirkungen auf die Betreuung aus Sicht der Eltern. (Equiv. The furnishing of single rooms in neonatological intensive care units - effects on care from the parents' point of view) In: Zeitschrift für Geburtshilfe und Neonatologie 2016; 220: 124 - 129
  5. M. Niodus, M. Mille, J.-G. Scharf, O. Schenk. Stellenwert des Schamempfindens vor Koloskopie im Kontext zur Inanspruchnahme einer Sedierung (Equiv. Importance of the sensation of shame before colonoscopy in the context of the use of sedation). In: Endo-Praxis 2014; 30: 107-112
  6. V. Piechaczek, O. Schenk. Die Patientenverfügung. Eine Wissensstandanalyse von Patienten am HELIOS Krankenhaus Leisnig (Equiv. The Patient Decree. A knowledge analysis of patients at the HELIOS Hospital Leisnig). In: Pflege Zeitschrift 2014; 67(1): 32-36
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