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Professor Elisabeth Richter

Elisabeth Richter

Professor Dr Elisabeth Richter
Professor for Intercultural Social Work

Am Kaiserkai 1
20457 Hamburg

Fon: 040.361 226 49330
Fax: 040.361 226 430
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Biography

After completion of her graduate studies in educational sciences with focus on extra-curricular education work with children and adolescents at the University of Hamburg, Elisabeth Richter completed her doctoral thesis at the University of Wuppertal titled „Jugendarbeitslosigkeit und Identitätsbildung“ (~Youth unemployment and identity formation). In 2008, she held an Academic Staff position at the University of Hamburg, in the Faculty of Educational Sciences in the working group “Social Pedagogy/Extra-curricular youth formation). In 2016, she was appointed professor at MSH Medical School Hamburg and teaches intercultural social work in the Department of Family, Child and Social Work.

Teaching

Teaching was carried out in the bachelor degree Educational Sciences at the University of Hamburg with focus on Social Pedagogy: History, fields of work, classical methodologies, contemporary concepts, theories and concepts, internship support.

Publications

Richter, Elisabeth/Lehmann, Teresa/Sturzenhecker, Benedikt (2016 i.E.): So machen Kitas Demokratiebildung. Empirische Erkenntnisse zur Umsetzung des Konzepts „Die Kinderstube der Demokratie“. Beltz Juventa, Weinheim.

Richter, Elisabeth/Richter, Helmut/Sturzenhecker, Benedikt/Lehmann, Teresa/Schwerthelm, Moritz (2016): Bildung zur Demokratie – Operationalisierung des Demokratiebegriffs für pädagogische Institutionen. In: Knauer, Raingard/Sturzenhecker, Benedikt (Hrsg.): Demokratische Partizipation von Kindern. Beltz Juventa: Weinheim/Basel.

Richter, Elisabeth (2011): Demokratische Partizipation. Ziel und Weg außerschulischer Kinder- und Jugendbildung, in: Coelen, Thomas/Gusinde, Frank (Hg.): Was ist Jugendbildung? Positionen – Definitionen – Perspektiven. Weinheim und München: Juventa, 164–171.

Richter, Elisabeth/Knauer, Raingard/Sturzenhecker, Benedikt (2011): Bildungspotenziale demokratischer Partizipation in Kindertageseinrichtungen – erste Evaluationsergebnisse, in: neue praxis, 41. Jg. Heft 1, 61–72.

Richter, Elisabeth (2004): Jugendarbeitslosigkeit und Identitätsbildung. Sozialpädagogik zwischen Arbeitserziehung und Vereinspädagogik. Eine historisch-systematische Rekonstruktion. Frankfurt a. M. u.a.

Richter, Helmut/Coelen, Thomas/Mohr (Richter), Elisabeth/Peters, Lutz (2003): Handlungspausenforschung – Sozialforschung als Bildungsprozess. Aus der Not der Reflexivität eine Tugend machen, in: Empirische Forschung in der Sozialen Arbeit. Opladen, 45–62.

Sturzenhecker, Benedikt/Richter, Elisabeth/Karolczak, Martin (2014): Kooperative Steuerung des Ganztags zwischen Jugendarbeit und Schule. Einige Ergebnisse eines Modellprojekts. In: deutsche jugend, Heft 7/8, S. 297–304.

Sturzenhecker, Benedikt/Richter, Elisabeth (2009): Wie gelingt Elternbildung mit sozial benachteiligten Familien? Ergebnisse einer Evaluation von Eltern-Kind-Zentren in Hamburg, in: neue praxis, 39. Jg., Heft 4, 415–426.

Research Focus

Research focus of Elisabeth Richter is the intercultural education with focus on democracy formation and participation for which she has worked in with the research project “Demokratiebildung in Kindertageseinrichtungen” (~democracy formation and childcare institutions) of the University of Hamburg. Other research interests include youth organization work, open child- and adolescent work, violence at schools, cooperation of social youth work and schools, addiction- and substance-abuse, social work with young people/advice and career aid.

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