Sie sind hier:

Gudrun Helzel, Dipl. Päd. (equiv M.Ed.)

Gudrun Helzel

Gudrun Helzel, Dipl. Päd. (equiv M.Ed.)
Academic Staff, Teaching

Am Kaiserkai 1
20457 Hamburg

Fon: 040.361 226 49366
Fax: 040.361 226 430
Send email

Biography

Dr Gudrun Hetzel trained as an actress in Hamburg and then worked as a theater pedagogist. She undertook further studies and graduated with a Diplom (equiv. M.A.) in Pedagogy, with minor in Psychology, from the University of Hamburg. During her studies, she worked as academic assistant in a research project, exploring the role of natural sciences in the curriculum of child care institutions. After graduation, she then worked as academic staff (teaching and research) at the University of Hamburg in the Faculty of Educational Sciences. She conducted empirical research on the topic ‘philosophy with children’ which led her to undertake doctoral studies (Thesis: „Kindliche Entwicklungsprozesse beim Philosophieren mit Kindern – Eine empirische Studie zu Ungewissheit und Mehrperspektivität“ (equiv. Infantile development processes during philosophy with children - an empirical study on the unknown and multiperspectivity). From 2010-2016 she taught at the University of Hamburg and is academic staff at MSH Medical School Hamburg since April 2017 and teaches at the Department for Family, Child and Social Work.

Teaching

Since 2010, Gudrun Hetzel teaches at the University of Hamburg. She ran seminars on natural scientific education and explorative learning in the primary school setting, on didactics and on philosophy with children. Since April 2017, she teaches foundations of scientific research, the elective module creative methods in theater pedagogy, and philosophy with children and in political education.

Research

Primary research interests of Gudrun Hetzel include the communicative contact with the unknown and multiperspectivity. Herein, she specifically focuses on foundational research on philosophy with children and research on theater pedagogical content.

Conference Presentations and Publications

Conference presentation: „Kindliche Entwicklungsprozesse beim Philosophieren mit Kindern – Eine empirische Studie zu Ungewissheitstoleranz und Mehrperspektivität – Fachtagung „Philosophieren Philosophieren mit Kindern als pädagogische Grundhaltung und Unterrichtsprinzip“ at the University of Hildesheim (2014)

Conference presentation: „Das Philosophieren mit Kindern und die Theory of Mind-  kindliche Perspektiven in der Kommunikation- Fachtagung „Philosophieren mit Kindern als Methode der Kindheitsforschung?“ Conference „Philosophieren mit Kindern als Methode der Kindheitsforschung“ at the University of Chemnitz (2015)

Helzel, G. (2013) „Rezensionen“ In: Weltwissen Sachunterricht. Erfindungen verändern die Welt. Heft 3.

Helzel, G.; Michalik, K. (2015). Kindliche Entwicklungsprozesse beim Philosophieren mit Kindern – Eine empirische Studie zu Ungewissheitstoleranz und Mehr-Perspektivität“  In: Fischer, H.-J.; Giest, H.; Michalik, K.: Bildung im und durch Sachunterricht. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Helzel, G. (2018). Kindliche Entwicklungsprozesse beim Philosophieren mit Kindern – Eine empirische Studie zu Ungewissheit und Mehr-Perspektivität. Opladen, Berlin, Toronto: Budrich. (im Druck)

Helzel, G. (2018). Ungewissheit und Mehrdeutigkeit als Elemente des Philosophierens mit Kindern – Gesprächsanalyse anhand der dokumentarischen Methode. In. De Boer, H.; Michalik, K. Philosophieren mit Kindern – Forschungszugänge und –perspektiven. Opladen, Berlin, Toronto, Budrich. (im Druck)

  • German